I forbindelse med årsfesten i september uddeles Aarhus Universitets Jubilæumsfonds Undervisningspris.
Lektor Mikkel Bennedsen underviser i metodefagene matematik og statistik. Han bruger sig selv, sin egen hverdag og samfundsrelevante problemstillinger aktivt i undervisningen, og det belønner de studerende med usædvanligt høje scorer i undervisningsevalueringerne.
Mikkel Bennedsen er optaget af at lette overgangen for de nye studerende fra gymnasium til universitet, og han har haft tæt kontakt til gymnasielærere for bedre at forstå det grundlag, de nye studerende kommer med. Han planlægger blandt andet selv at prøve at følge undervisningen i en gymnasieklasse, ligesom han inviterer gymnasielærere ind i universitetets auditorier.
Læs artikel om lektor Mikkel Bennedsen ”Han bruger sig selv til at gøre matematik og statistik sjovt”
Professor Steffen Petersen fra Institut for Byggeri og Bygningsdesign modtager Jubilæumsfondens Undervisningspris 2023 for en fremragende indsats omkring undervisning af studerende i byggeri, energi og indeklima. Han har dedikeret sin forskning til at kaste lys over, hvordan vi kan sænke byggeriets slid på Jordens økosystemer og skabe sundere boliger for mennesker. Publikationslisten er lang, og Steffen Petersen står bag en velciteret videnskabelig produktion. Han holder sig ikke tilbage fra at deltage i den offentlige debat, og han brænder for at formidle sin viden til studerende.
Steffen Petersen har desuden stået i spidsen for at udvikle et nyt bachelor- og kandidatforløb på Aarhus Universitet, og han bygger sin undervisning op omkring en ambition om forandring. Igennem den daglige interaktion med sine studerende giver han dem ikke bare et solidt teoretisk fundament for deres fremtidige virke som bygningsingeniører. Han træner dem i at tænke kritisk, vende ting på hovedet og stille spørgsmål til eksisterende praksis.
Steffen er kendt som en energisk og humoristisk underviser, der formår at facilitere både teoretisk og anvendelsesorienteret læring og samarbejde. Det smitter af på de studerendes motivation og engagement, og det afspejler sig hvert semester i studenterprojekter af ekstraordinær høj kvalitet.
Læs artiklen: Årets Underviser: Jeg møder mine studerende med en større dagsorden
Gerth Stølting Brodal forsker i design og analyse af algoritmer og datastrukturer, navnlig i forbindelse massive data-algoritmer – altså at få computere til at skabe overblik over og hente brugbare informationer ud af enorme datamængder.
Hans anden store interesse er at give sine studerende det nødvendige overblik til selv at få computere til at skabe brugbare informationer. Ikke mindst studerende fra helt andre fag. En stor del af hans studerende kommer nemlig ikke fra hans eget institut. Eller fakultet, for den sags skyld. Mange af dem kommer fra Arts. Arts?
Ja, for en del kommende gymnasielærere fra Arts har matematik som tilvalg, og matematikstuderende udgør en stor del af målgruppen for Gerth Stølting Brodals kursus ’Introduktion til Programmering med Videnskabelige Anvendelser” – et kursus, han selv har udviklet fra bunden.
”Kommende gymnasielærere er vigtige, for de skal undervise vores børn. De studerende, der har matematik som tilvalg, er typisk mere fagligt udfordrede med tankegangen i kurset end dem, der har matematik som centralt fag, så det er specielt vigtigt for mig at sikre mig deres faglige udbytte. Det gør jeg meget ud af – specielt i studiecaféen, hvor jeg taler med mange. Jeg drives af at have kontakt med studerende, at udfordre dem og se, hvordan de flytter sig fagligt,” fortæller Gerth Stølting Brodal.
Kurset har naturligvis også studerende fra de øvrige institutter på Faculty of Natural Sciences, og Gerth Stølting Brodal engagerer sig i de forskellige deltageres kernefagligheder, så han kan flette opgaver med relevante problemstillinger fra f.eks. kemi og datavidenskab ind i undervisningen.
Han har tre gange vundet prisen som Årets underviser på Institut for Datalogi og tre gange sejret i studenterforeningen TÅGEKAMMERETs konkurrence ’Verdens Kedeligste Foredrag’ (som trods titlen er ganske morsomt).
Gerth Stølting Brodals popularitet som underviser skyldes også, at hans undervisning på én gang er underholdende og struktureret, så de studerende via læringsplatformen Brightspace fra begyndelsen har overblik over og adgang til alle de ressourcer, de får brug for.
Det er i hvert fald noget af det, som en af hans tidligere studerende fra Institut for Kommunikation og Kultur, Pernille Brams, især roser ham for.
Pernille Brams skal ganske vist ikke være gymnasielærer. Hun læser kognitionsvidenskab med matematik som tilvalg og har allerede foden indenfor hos et stort softwarefirma.
”Gerth var den første lærer til at lægge timeplanen ud, lang tid før semesteret gik i gang. Og med et superstruktureret layout. Forelæsninger, opgaver og alle ressourcer, vi kunne have brug for, var der bare. Allerede fra starten var eksamensopgaver fra tidligere år tilgængelige,” fortæller Pernille Brams.
Og tilføjer, at Gerth Stølting Brodal lagde alle sine forelæsninger online under coronanedlukningen – og er fortsat med det, hvilket gør det meget fleksibelt for de studerende at tage kurset.
”Og så er han bare god til at lære fra sig. Han har en dagsorden, når han kommer ind til forelæsning, og han leverer sin viden underholdende og med godt humør,” siger hun.
Gerth Stølting Brodal har i en årrække været formand for uddannelsesudvalget ved Institut for Datalogi og har været en stærk drivkraft i at forbedre undervisningen og reducere frafaldet blandt instituttets studerende.