Som led i diverse ungdomsuddannelser skal eleven i flere praktikforløb i uddannelsesperioden. Disse praktikforløb kan enten være et ordinært praktikforløb i en virksomhed eller en skolepraktik. Når vi i afsnittet refererer til praktik, menes der i udgangspunktet ordinær praktik i en virksomhed.
Overgangen fra skoleforløb til praktikforløb kan give forskellige udfordringer. Både for eleven, men også af mere administrativ og systematisk karakter.
Virkningsevalueringen udarbejdet af EVA, med henblik på at undersøge SPS på ungdomsuddannelser viste bl.a., at der for flere skoler kunne opleves nogle barrierer i forbindelse med SPS i praktikken. Det kan du læse mere om i de tre links i højre spalte.
Denne side vil tage udgangspunkt i forskellige tiltag og indsatser, der kan være medvirkende til at skabe den bedst mulige sammenhæng mellem skole og praktik og derved sikre, at eleverne oplever at få den tilstrækkelige støtte. Overordnet set vil afsnittet være opdelt i tre kategorier: før praktikforløbets start, under praktikforløbet og afrunding af praktikforløbet.
Erfaring viser, at tydelige procedurer og modeller for udmøntningen af studiestøtten i praktikperioden er vigtigt:
Inden praktikforløbets start er der forskellige tiltag, en skole kan foretage sig i håb om fra start at skabe de bedst mulige vilkår for eleven samt at få skabt det bedst mulige match mellem elev og virksomhed. I det følgende præsenteres nogle af de tiltag og erfaringer der blev afprøvet i forbindelse med samarbejdet mellem Rådgivnings- og støttecentret, Aarhus Universitet og forskellige skoler i Danmark.
Der er gode erfaringer med at afholde et informationsmøde mellem fx mester fra virksomhed, virksomhedskonsulenten og SPS-vejlederen fra skolen. Flere skoler har erfaring med brug af disse indledende informationssamtaler, bl.a. for at øge sandsynligheden for, at elev og virksomhed matcher.
Der findes, inden for lovgivningen, muligheder for at etablere fleksible praktikforløb, hvor der bliver taget hensyn til elevens udfordringer (Lov om erhvervsuddannelse §58, stk.4):
”Eleven og virksomheden har krav på, at uddannelsestiden forlænges, i det omfang det er nødvendigt, for at eleven kan nå uddannelsens mål, hvis eleven: har nedsat arbejdstid eller arbejdsfrihed på grund af særlige forhold.”
Denne mulighed kan med fordel afdækkes med eleven og virksomheden, og drøftes som en mulig ordning forud for praktikforløbets start.
For at skabe en sammenhæng mellem skole og virksomhed viser erfaringen, at det har været udbytterigt at afholde et fælles opstartsmøde, inden selve praktikperioden igangsættes. Elev, støttegiver/praktikvejleder fra skolen og mester fra praktiksted kan med fordel deltage i mødet. Du kan hente en skabelon til en dagsorden og en visuel model til brug ved opstartsmødet her:
Når de indledende foranstaltninger er iværksat; fx match mellem elev og virksomhed, forventningsafstemning under indledende møde samt konkret rammesætning for praktikforløbet, sættes praktikforløbet i gang.
Generelt viser erfaringen, at det kan være hensigtsmæssigt, at det er en kollega i virksomheden, der varetager støtten, mens eleven er i praktik. I denne konstellation får støttegiver fra skolen mere rollen som sparringspartner og supervisor, for de personer der arbejder med eleven i det daglige på praktikstedet.
Foruden samarbejdet mellem elev og mester kan der løbende være dialog mellem elev og støttegiver på skolen under praktikforløbet for at sikre, at eleven oplever at have et godt og udbytterigt praktikforløb med den rette støtte.
Det kan være hensigtsmæssigt, hvis praktikpladsen har mulighed for at kontakte elevens støttegiver fra skolen, hvis der dukker udfordringer op i forløbet, med mulighed for sparring i telefonen eller at aftale et møde. Ligeledes skal der være mulighed for at aftale fysiske møder mellem støttegiver fra skolen og eleven, hvis mester og elev vurderer at det er hensigtsmæssigt. Det bliver i denne sammenhæng centralt, at virksomhederne har kendskab til støttegiver fra skolen, så vedkommende kan tage kontakt.
Hav fokus på at sikre, at der er tydeligt kendskab til kontaktpersoner i både virksomhed og på skolen.
I forbindelse med afrunding af praktikforløb kan det være gavnligt at evaluere. En sådan evaluering kan tage flere former, men skal understøtte et øget fokus på elevens oplevelse af både praktikforløb, støtteforløb og sammenhængen herimellem. Evalueringen kan efterfølgende bruges til at styrke forholdene for SPS-elever både i skole og på praktiksted.
Et eventuelt evalueringsforum kan være, at elev, mester og støttegiver fra skolen mødes og afholder en fælles afrunding i forbindelse med færdiggørelse af praktikforløbet.
Her finder du en visuel samtaleskabelon, der kan bruges til et afsluttende møde mellem praktiksted, elev og støttepersoner:
Flere skoler peger på, at det er gunstigt for både skole og elev at bruge en forløbsbeskrivelse som et aktivt evalueringsredskab i samarbejde med eleven.