Aarhus Universitets segl

Materialer

Her på siden finder du beskrivelser af produkter som medarbejdere på RSC har lavet.   

Samtalekort til supervision af støttegivere

Samtalekortene har til formål at optimere supervisionen af støttegivere, herunder studiementorer og faglige støttelærere. De er udviklet af en projektgruppe på RSC med inspiration fra interventionsmetoden Acceptance and Commitment Therapy (ACT) i grupper.

Supervisionskortene er velegnede til:

  • At starte en spændende og nærende supervisionssamtale mellem supervisor og støttegiver.
  • At tydeliggøre udfordringer og vigtige aspekter for støttegiveren i relationen og samarbejdet med den studerende.
  • At reflektere, inspirere og engagere støttegiveren til at skabe retning i samarbejdet med den studerende.

Kontaktperson: Vivian Vesterskov Petersen vive@au.dk, Dorthe Friis Pedersen dfp@au.dk og Inge Marie Høj imho@au.dk.

Kortene kan printes og lamineres, eller de kan bruges til online supervision ved deling af skærm.
Hent samtale kortene her

Inspirationsmateriale til fagprofessionelles arbejde med specialpædagogisk støtte

I årene 2018-2021 er der indgået et samarbejde mellem Styrelsen for Uddannelse og Kvalitet (STUK), otte udvalgte ungdomsuddannelser og Rådgivnings- og Støttecenteret (RSC) på Aarhus Universitet. Samarbejdet udsprang af en virkningsevaluering af SPS på ungdomsuddannelsesområdet og samarbejdet mundede ud i projektet “Systematiske forløb med tilrettelæggelse af SPS”.  

Det digitale inspirationsmateriale om SPS på ungdomsuddannelser er udarbejdet af Rådgivnings- og Støttecenteret i et samarbejde med de otte deltagende ungdomsuddannelser og indeholder en række udvalgte indsatser og tiltag samt konkrete skabeloner.

Kontaktperson: Rune Kappel ruka@au.dk

Læs mere om projektet og se inspirationsmaterialet her

Studielivsmodellen

Modellen har til formål at visualisere og forstå studielivets mange facetter. Modellen kan anvendes både som et samtaleværktøj i studiestøtten og som forståelsesramme. Modellen tager udgangspunkt i 3 dimensioner: Tilegne sig og anvende viden, deltage og samarbejde, tage stilling og prioritere.   

Kontaktperson: Martin Pors Knudsen, MPORS@au.dk og Louise Margrethe Pedersen, LOUPE@au.dk  

Læs mere om studielivsmodellen her

Studietrivsel i et underviserperspektiv

Hjemmesiden Studietrivsel har til formål at understøtte underviserne i at håndtere mistrivsel blandt deres studerende.   
På hjemmesiden finder man bl.a. inspiration til den svære samtale og gode greb i undervisningen. Hjemmesiden er udviklet i samarbejde med CED og Studievejledningen på AU.     

Kontaktperson: Mette Wittorff Schmidt, MWS@au.dk     

Læs mere her:  https://educate.au.dk/fokusomraader/studietrivsel