En virkningsevaluering af SPS på ungdomsuddannelsesområdet peger på, at proaktive indsatser for opsporing og afdækning af støttebehov for elever med en psykisk funktionsnedsættelse kan understøtte den gode overgang fra grundskole til en ungdomsuddannelse og give eleven den rette støtte i studiestartsperioden.
Dette afsnit vil beskrive udvalgte indsatser og fokusområder samt indeholde konkrete skabeloner, der kan tages i brug inden for netop dette tema. Erfaringer viser, at der er flere gode initiativer og indsatser som med fordel kan iværksættes for tidligt at opspore elever med studiemæssige vanskeligheder og afdække støttebehovet.
Som uddannelsessted vil det være brugbart at anvende forskellige platforme til at informere kommende elever om SPS-støtte. Eksempelvis:
Fordele:
Opmærksomhedspunkter:
En skole beskriver: ”Vi har gentagne gange oplevet, at elever med psykisk sårbarhed desværre “flyver under radaren”, og vi først sent i forløbet opdager, at eleven ville have profiteret af den støtte vi kunne have givet, såfremt vi fra start af vidste, at eleven var udfordret”.
En væsentlig indsats er et overleveringsmøde mellem eleven og forældre/værge, repræsentant fra afgivende skole, vejleder fra modtagende skole og UU, hvor elevens støtte- og vejledningsbehov afklares.
En anden indsats for at opspore elever med et støttebehov er at anvende flere platforme, der kan informere kommende elever om SPS og skolens SPS-støttemuligheder. Du kan læse mere under "Formidling om SPS til kommende studerende".
I studiestartsperioden kan der afholdes introsamtaler med hver enkelt elev på skolen, hvor studievejleder/kontaktperson kan få information om den enkelte elevs trivsel og identificere mulige studiemæssige udfordringer.
Du finder en skabelon der kan følges ved en introsamtale her:
Når skolen er bekendt med elevens behov for støtte, vil næste skridt være at afdække det konkrete støttebehov og interventioner. Det er væsentligt at undersøge og afdække elevens støttebehov ud fra et bredt og fyldestgørende grundlag, fx ved at afholde en afklarende samtale med eleven for i samarbejde med eleven at finde frem til den rette støtte.
I det følgende præsenteres værktøjer til brug i afdækning af elevens støttebehov.
Du kan finde en skabelon der kan fungere som et fundament for en afdækkende samtale her:
Du kan også indhente en visuel samtalemodel, der kan understøtte den afdækkende samtale. Modellen er baseret på Rådgivnings- og støttecentrets Studielivsmodel som du kan finde mere information om her:
Hvem kan være støttegiver? Den enkelte skole beslutter selv, hvordan støtteindsatsen skal tilrettelægges, og hvem der skal yde støtte til elever med behov for SPS. SPS-støtten kan således varetages af forskellige fagpersoner. Mange skoler i Danmark bruger interne medarbejdere fx undervisere, studievejledere, SPS-vejledere, mens andre skoler bruger eksternt ansatte SPS-konsulenter fx psykologer og/eller pædagogiske konsulenter.