Aarhus Universitets segl

Kobling mellem individuel støtte og almen undervisning

Når SPS-eleven er fundet, støttebehovet er afdækket og samarbejdet mellem elev og støttegiver er etableret, kan studiestøtten igangsættes. Studiestøtte kan iværksættes på mange forskellige måder. Gode overvejelser inden man påbegynder forløbet er: 

  • Skal studiestøtten ligge inden- eller uden for skoletiden?
  • Skal vi give støtten i undervisningen?
  • Skal vi have SPS i grupper?
  • Kan vi styrke SPS-eleverne gennem et fokus på opkvalificering af og sparring mellem støttegivere og undervisere?

Erfaring viser, at det kan være vanskeligt at skabe sammenhæng mellem den individuelle studiestøtte og den almene undervisning.

Dette afsnit beskriver erfaringer og fokusområder relateret til, hvordan man kan skabe bedre rammer og betingelser for sammenhængen mellem individuel studiestøtte og almen undervisning. Der er to sider af denne sag; hvordan det sikres, at eleven får adækvat støtte, og hvordan støttegiveren og de øvrige undervisere på uddannelsesstedet kan opkvalificeres.

Studiestøtte givet i den almene undervisning

SPS integreret i den almene undervisning kan udformes på mange måder. Eksempelvis kan hovedfokus i støtten være på den enkelte elev og dennes konkrete støttebehov i undervisningen. Det kan ligeledes være fokus på dynamikkerne og samspillet mellem SPS-elevens individuelle behov og dennes interaktion i den almene undervisning.

De udfordringer SPS-elever oplever centreres ofte om gruppeorienterede opgaver såsom fremlæggelser og projektopgaver. Derfor er det vigtigt at tænke støtten ind i undervisningssituationen, hvor vanskelighederne opstår. Samtidig kan det muliggøre, at støttegiver i den aktuelle undervisningssituation kan se og opdage både ressourcer og vanskeligheder, som SPS-eleven måske ikke selv har blik for.

Studiestøtte integreret i den almene undervisning er mest hensigtsmæssig, hvis den samtidig følges op af jævnlige individuelle samtaler med den enkelte SPS-elev*. Ved at kombinere de to støtteformer gives der mulighed for en mere sammenhængende og reflekteret SPS-indsats.

Ved opstarten af et studiestøtteforløb, er det væsentligt at støttegiver og SPS-elev har en dialog om, hvorvidt støtten skal foregå i undervisningen, uden for undervisningen eller på et SPS-hold. Når støttegiver samarbejder med SPS-eleven om forløbsbeskrivelsen kontinuerligt gennem støtteforløbet, kan denne bl.a. bidrage til en forventningsafstemning mellem støttegiver og SPS-elev i forhold til, hvilken form støtten skal have og hvilke strategier, der kan arbejdes med, når støtten gives henholdsvis i undervisningen, uden for undervisningen eller på et SPS-hold. I forløbsbeskrivelsen kan det tydeliggøres i forløbsbeskrivelsen, hvilke delmål/mål, der knytter sig til de forskellige studiestøtteformer.

Fordele og opmærksomhedspunkter

Fordele:

  • Afstigmatisering og øget inklusion af SPS-elever.
  • Eleven behøver ikke forlade undervisningen for at få studiestøtte, og muligheden for at realisere flere ønskede SPS-timer øges.
  • Direkte støtte og læring i den konkrete situation.
  • Øget samarbejde og erfaringsudveksling mellem støttegivere og undervisere.

Opmærksomhedspunkter:

  • Støttegiver arbejder med forløbsbeskrivelsen kontinuerligt i et samarbejde med SPS-eleven.
  • Hav fokus på, hvordan der kan etableres en tydeliggørelse af rammesætning, ansvars–, opgave– og rollefordeling mellem ledelse, støttegivere og undervisere.
  • Overvej på hvilken måde klassen skal informeres om, at der ydes studiestøtte i undervisningen samt hvordan SPS-elevens overvejelser og ønsker inddrages i forhold til dette.

Sparring støttegivere imellem

Erfaringer viser, at det at være støttegiver nogle gange kan bære præg af at være en solo-opgave samtidig med, at det kan være pædagogisk udfordrende, da SPS-elevernes personlige og faglige udfordringer kan være meget komplekse. Sparring mellem de medarbejdere, der har ansvar for at give studiestøtte, er derfor vigtigt. Interne fastlagte sparringsmøder i støttegiverteamet kan styrke SPS-arbejdet, give en større indsigt i hinandens kompetencer og inspirere og kvalificere den enkelte støttegivers praksis.

Fordele og opmærksomhedspunkter

Fordele:

  • Støttegiverne får mulighed for at dele og vende succeser og udfordringer med andre, hvorved SPS-opgaven gøres mere fælles.
  • Støttegiverne kan dele pædagogiske og didaktiske metoder og erfaringer med hinanden.

Opmærksomhedspunkter:

  • Ved at sikre kvaliteten af sparringen kan der overvejes en fast dagsorden og/eller supervisionsinspirerede metoder, der kan sikre, at alle bliver hørt.
  • Overvej en procedure for, hvordan vigtig viden og erfaringer fra sparringen kan videregives til andre relevante parter.

SPS på hold som en del af studiestøtte

Når SPS tilrettelægges i grupper gives der mulighed for elev-til-elev-læring - altså dét, at SPS-elever kan lære af hinanden ved at dele viden, erfaringer og idéer. Elev-til-elev-læring muliggør, at SPS-elever erfarer, at der er nogle udfordringer, de oplever, fordi “jeg er en elev med nogle psykiske vanskeligheder”, og nogle udfordringer opleves, fordi “jeg slet og ret er elev”. Udbyttet ved SPS-hold kan bl.a. være, at det kan øge den enkelte SPS-elevs oplevelse af inklusion og give en følelse af ikke at være alene i verden. En sådan oplevelse kan øge SPS-elevens oplevelse af tilknytning til uddannelsesstedet og dermed mindske risikoen for frafald.

Fordele og opmærksomhedspunkter

Fordele:

  • Normalisering af udfordringer og vanskeligheder.
  • Direkte støtte, læring og udvikling i en konkret situation i gruppen – fx træne sociale kompetencer eller skrive-strategier i en mindre og tryg gruppe.
  • Elev-til-elev-læring kan betyde, at eleven føler sig mødt af ligesindede og derfor ikke er alene.

Opmærksomhedspunkter:  

  • Planlæg tema, mål og delmål for SPS-holdet.
  • Deltagerne på holdet er underlagt tavshedspligt, og hvad betyder dette?
  • Tilrettelæg forløbets indhold – hvad kan planlægges fra start og hvad kan tilpasses fra gang til gang.  
  • Overvej at placere forløbet inden for den ordinære undervisningstid uden at gå på kompromis med det faglige indhold. Fx at skrive opgaver i mindre grupper.
  • Overvej hvilke arbejdsformer forløbet skal indeholde. Fx oplæg, øvelser, plenumdiskussioner m.v.
  • Beslut hvor mange deltagere SPS-holdet skal bestå af.
  • Beslut hvor lang tid mødegangene skal vare og antal af mødegange.
  • Overvej hvordan det fysiske rum skal indrettes. Fx rundkreds, hestesko, borde i små grupper etc.
  • Overvej om man må spise eller drikke undervejs.
  • Vurder om lederen for SPS-holdet skal forlade rummet i pausen. 
  • Vær opmærksom på, hvordan det sikres, at læringsudbyttet kan overføres fra forløbet på SPS-hold og til elevens øvrige studie- og undervisningsaktiviteter.

Her kan du hente en skabelon, der indeholder et eksempel på SPS på hold: 

Åbenhed om studiestøtteforløb

Når studiestøtte integreres i undervisningen og gives på hold, forudsættes en vis åbenhed fra ele- vens side. Som skole er det derfor væsentligt, at man overvejer følgende:

  • Hvordan vil vi forholde os til netop dette på vores skole?
  • Vil vi opfordre eleven til åbenhed?
  • Hvordan kan vi samtidig sikre elevens frie valg og eventuelle ønske om at ”starte på en frisk”, hvor ingen kender til diagnosen?

Der kan være stor forskel på, hvor åbne elever er om, at de modtager SPS. Åbenhed er for mange SPS-elever ofte en god prioritering. Ønsker man som støttegiver at opmuntre til dette, kan man tilbyde at være behjælpelig i forhold til de tanker og bekymringer SPS-eleven gør sig. For eksempel ved at hjælpe med at planlægge, hvad der kan formidles til resten af klassen og hvornår.

Fordele og opmærksomhedspunkter

Fordele: 

  • Klassekammeraterne får bedre forståelse og kan derfor bedre inkludere eleven i klassen. 
  • Eleven kan få en oplevelse af at blive mødt og forstået bedre i specifikke studiemæssige situationer (fx elevens deltagelse i gruppearbejde). 

Opmærksomhedspunkter:

  • Hvilke overvejelser kan gøres i forhold til at støtte eleven i formidlingen? Fx ønsker eleven selen eller ønsker eleven hjælp til formidlingen fra støttegiverv at formidle det på klassen.

Opkvalificering af undervisere inden for SPS-området

Erfaringer viser, at det kan være en barriere at støtte SPS-eleven i undervisningen, da underviserne fra den almene undervisning ikke oplever at have tilstrækkelig viden om eksempelvis diagnoser og interventioner/didaktiske overvejelser knyttet hertil. Der kan være forskellige måder at opkvalificere underviserne på, fx eksterne kurser, brug af interne ressourcer og viden fra fx en SPS- medarbejder samt løbende erfaringsudveksling underviserne imellem.

Fordele og opmærksomhedspunkter

Fordele:

  • Øget viden om diagnoser og SPS-elevers oplevede vanskeligheder.
  • Den øgede viden kan give nye handlemuligheder for underviserne, som aktivt kan bruges i tilrettelæggelse af undervisningen. Fx brug af visuel dagsorden på tavlen og tydeliggørelse af krav til opgaveløsning.

Opmærksomhedspunkter:

  • Hav fokus på, om der internt findes en erfaren støttegiver, der kan kvalificere viden om SPS.
  • Vær opmærksom på, hvordan der kan følges op på ny viden, og hvordan det kan forankres i praksis på skolen.
  • Overvej hvem der skal deltage? Kun undervisere? Eller skal støttegivere og undervisere del- tage sammen, så de får et fælles sprog?

* Styrelsen for Undervisning og Kvalitet stiller desuden krav om, at eleven som minimum skal have to individuelle støttetimer eller instruktionstimer forud for støtten i undervisningen eller på SPS-hold. Læs mere her: