Arrangement 5 / 16. maj 2024

Steen Gyldenkærne: Lavbundsjordene der forsvandt!

Seniorforsker ved Institut for Miljøvidenskab – Atmosfæriske Emissioner og Modellering samt iCLIMATE Aarhus University Interdisciplinary Centre for Climate Change

Torsdag den 16. maj 2024 kl. 16:30 i Kantinen

Udtagning af lavbundsjorder er en vigtig del af den grønne omstilling af landbruget. Lavbundsjorder, eller mere retteligt ”jorder med højt indhold af organisk stof” som er vådområder som i tidens løb er blevet drænet hvorved det ophobede organiske stof nedbrydes og frigives til atmosfæren som CO2. I DCEs drivhusgasopgørelse i 2023 udgjorde udledninger fra lavbundsjorderne ca. 12 % af Danmarks samlede udledninger.

I december 2023 offentliggjorde Inst. for Agroøkologi, AU, et opdateret kort over de organiske landbrugsjorder. I januar 2024 udsendte DCE et notat omkring effekten på den nationale drivhusopgørelse som følge af det nye kortgrundlag. ”Ekspertgruppen for udtagning af lavbundsjorder” skrev i denne sammenæng: ” Lavbundsindsatsen er blevet endnu vigtigere, fordi det har vist sig, at mere CO2 er frigivet hurtigere end forventet fra lavbundsjorderne.” Kortet over de organiske landbrugsarealer er en opdatering af et kort som blev udarbejdet i 2010. Opdateringen af kortet viste at der var ”forsvundet” 60.000 ha organisk jord i perioden 2010 til 2022. Det nye kort medførte en stor nedskrivning af udledningerne i den nationale opgørelse, hvilket betød at det nationale klimareduktionsmål på 70 % i  2030 i forhold til 1990 nemmere kunne nås uden yderligere tiltag.

Klima- og forsyningsminister, Lars Aagaard udtalte: ” Det er en god dag for klimaet”,

Opdateringen af kortet og konsekvensberegningerne fra DCE har medført medførte mange diskussioner og påstande.

Der mangler stadig en implementering af en grundvandsafhængig CO2 emissionsfaktor og en konkret vurdering af udledningerne fra jorder med relativt lavt procentindhold indhold af organisk stof (6-12 %).

Hvad er op og hvad er ned i udsagnene og i tallene og hvordan kommer vi videre?

Efter foredraget

vil der være det sædvanlige traktement med lidt mad og drikke - Vi glæder os til at se jer !

Læs referat fra Generalforsamlingen 21. marts her, og tak til alle jer der har betalt kontingent !

Til jer der endnu ikke har betalt. De 120 kr. betales nemmest med Mobilepay 712 577. Alternativt kan man overføre de 120 kr til Reg.nr 0400, Konto.nr 4030 137 197.

Hvordan bliver man medlem ?

Man indbetaler 120 kr på konto 0400 4030 137 197– eller Mobilepay 712 577. Husk angivelse af navn. Samtidig sender man en email til Peter Aastrup (paa@ecos.au.dk) med ’Indmeldelse i RUST” i emnefeltet.

Vi har brug for jeres hjælp til at finde tidligere kollegaer.

Lige nu er vi 48 medlemmer, som fordeler sig nogenlunde ligeligt mellem pensionister, personer i arbejde på AU/Risø og personer i arbejde andetsteds. Men vi vil gerne være flere og alle nuværende og tidligere ansatte på DMU/AU Risø er velkomne. Vi beder derfor om, at i videresender denne indkaldelse til personer, som i tror vil være interesserede i at deltage i vores arrangementer.

PS. Du modtager denne indkaldelse fordi du er medlem, tidligere har vist interesse for foreningen, eller fordi en tidligere kollega mener, at du kunne være interesseret. Hvis du ikke ønsker at modtage flere mails fra RUST, så send en mail med emne "Afmeld RUST" til paa@ecos.au.dk