AU-iværksættere imødeser international vækst efter millioninvestering
Emplate, der er en del af startupmiljøet på Aarhus Universitet, får stor investering fra Bestsellers investeringsselskab.
Efter års slid uden ekstern kapital har AU-iværksætteren Emplate taget et stort skridt mod international vækst. Substantiel støtte fra Bestsellers investeringsselskab Heartland sikrer et stærkt afsæt i udviklingen fra markedsledende i Danmark til global spiller inden for softwareløsninger til shoppingcentre.
Emplate blev stiftet som en del af et studieprojekt på Aarhus Universitet, og virksomheden har været en aktiv del af del af universitets iværksættertilbud, The Kitchen. Emplate har nu til huse i Level 2, der er The Kitchens kontorfaciliteter til lovende og forretningsmodne iværksættere, der kan stå på egne ben. Og det er der ingen tvivl om, at Emplate kan. Størstedelen af danske shoppingcentre og en række udenlandske centre benytter allerede Emplates løsning.
Med investeringen er vejen nu banet for endnu mere succes og vækst for iværksætterne i Emplate, og det skyldes ikke mindst støtten fra Aarhus Universitet, siger direktør og medstifter Simon Staack Jørgensen:
“Jeg synes, at det er flot, at Aarhus Universitet kan skabe rammerne for, at studerende, ligesom vi var, kan få muligheden for at efterprøve idéer i erhvervslivet. Universitetets satsning har også en aktie i, at vi står her i dag.”
Erhvervsdirektør Lone Ryg Olsen står i spidsen for AU’s satsning inden for erhvervssamarbejde og innovation og ser investeringen i Emplate som et fantastisk eksempel på, hvad samarbejde kan føre til:
”Der er mange på og uden for Aarhus Universitet, der er med til skabe rammerne for succeshistorier som Emplate lige fra det stærke startupmiljø på AU Herning til underviserne på datalogi, fra rådgiverne i The Kitchen til det lokale økosystem med dynamiske investorer som Heartland.”
Også rektor Brian Bech Nielsen er glad for, at det er lykkedes for Emplate at tiltrække investeringen fra Heartland:
”Det viser, at vi er på rette spor med vores satsning på samarbejde med offentlige og private aktører om innovation og iværksætteri, og at den viden, vores forskere og studerende producerer, er af så høj kvalitet, at de kan tiltrække de investeringer, der skal til for at få omsat den viden til gavn for samfundet.”
Med en væsentlig del af alle danske shoppingcentre i kundeporteføljen har Emplate fået godt fat i det danske marked, men kundeporteføljen tæller også store udenlandske centre. Siden 2017 har virksomheden tredoblet omsætningen, og den udvikling er ikke gået ubemærket hen.
Direktør i Heartland, Lise Kaae, fortæller:
“Vi er imponerede over, hvad teamet i Emplate har opnået med egne ressourcer. Vi ønsker at investere i virksomheder, der kan indtage en førende rolle i deres felt, og vi har store forventninger til, hvad Emplate kan opnå inden for digitalisering af shoppingcentre.”
Om Emplate:
Emplate er en softwareløsning, som gør shoppingcentre i stand til at forbinde deres butikker med lokale kunder på en måde, som er værdiskabende, relevant og bekvemmelig for kunderne. +70% af shoppingcentre i Danmark bruger Emplate som deres loyalitetsprogram via deres apps, som også er udgivet med Emplate-platformen. Fire af stifterne har læst Business Development Engineering på BTECH i AU Herning, mens den femte stifter har læst datalogi.