Vikings og vikinger: Skriftlige kilder til religion og ritual i TV-serien Vikings

Oplev Simon Nygaard, adjunkt ved Institut for Kultur og Samfund, Aarhus Universitet, fortælle om brugen af vikinger i populærkulturen, og hvor præcist og troværdigt et billede der tegnes af vikingetiden.

Vikinger og vikingetiden er populær som aldrig før. Fra lysreguleringer i Aarhus midtby til internationale computerspil, film og TV-serier bruges denne del af den nordiske historie til at fascinere og fastholde interessen hos mange mennesker. Men hvordan bruges vikingetiden i populærkulturen? Og hvor præcist og troværdigt et billede tegnes der af perioden? Religionshistoriker Simon Nygaard giver svar på disse spørgsmål ved  bl.a at give eksempler på, hvordan de historiske, skriftlige kilder til vikingetidens religion og ritual bruges i den populære TV-serie Vikings.

Tid og sted:

• Fredag den 11. oktober 2024 kl. 10:00-11:00
  • Livestreames på dit gymnasium eller opleves live på Aarhus Universitet

Det er gratis at deltage i forelæsningen. Forelæsningen foregår på dansk.

Målgruppe:

Forelæsningen henvender sig primært til gymnasieelever og lærere i religion, historie og mediefag

Anbefalet læsning: