USA’s præsidentvalg 2024: Rematch mellem Biden og Trump

Oplev Derek Beach, professor ved Institut for Statskundskab, Aarhus Universitet, fortælle om det amerikanske præsidentvalg, og hvorfor amerikanerne stemmer, som de gør.

Det amerikanske præsidentvalg i november 2024 er et skæbnevalg for USA og verden. Det er over 100 år siden, at begge kandidater til valget har prøvet at være præsident. Der har aldrig været en præsidentkandidat, som er en dømt forbryder. Og amerikanere har ikke været så polariserede siden afslutningen af borgerkrigen i 1860erne. Foredraget giver et indblik hvorfor amerikanere stemmer som de gør til præsidentvalg. Hvordan stemmer forskellige sociodemografiske grupper og hvorfor? Hvor meget betyder emner som økonomi, abort eller indvandring for, hvor amerikanere sætter deres kryds? Og hvor meget kan vindes eller tabes ved en god/dårlig valgkamp?

Tid og sted:

• Onsdag den 9. oktober 2024 kl. 10:00-11:00
  • Livestreames på dit gymnasium eller opleves live på Aarhus Universitet

Det er gratis at deltage i forelæsningen. Forelæsningen foregår på dansk.

Målgruppe:

Forelæsningen henvender sig primært til gymnasieelever og lærere i Samfundsfag.