Er Esport en sport? Om vores forhold til det virtuelle

Oplev David Ekdahl, adjunkt ved Institut for Folkesundhed, Aarhus Universitet, fortælle om Esport og hør argumenterne for og imod Esports status som sport.

Esport – organiseret, konkurrencepræget computerspil – har i det sidste årti gennemgået en eksplosiv vækst både økonomisk og kulturelt. Med en global, økonomisk tilstedeværelse på flere milliarder dollars i dag, tiltrækker esportsturneringer årligt millioner af tilskuere både online og offline.

Men er Esport overhovedet en sport? Det er der i dag uenighed om.

Kritikere fremhæver i denne forbindelse esportens manglende fysikalitet, dens overafhængighed af teknologi, dens manglende institutionalisering og meget andet, som faktorer, der adskiller esport fra sport. Selvom forholdsvis konkrete (til tider vakkelvorne) argumenter derfor eksisterer for esportens udelukkelse fra sporten, vil det i denne præsentation blive belyst, hvordan de mest holdbare af disse argumenter i sidste ende afhænger af en mere grundlæggende problemstilling: Vores forhold til virtuel teknologi som sådan.

Praktisk information

Tid og sted:

• Mandag den 19. september 2024 kl. 10:00-11:00
  • Livestreames på dit gymnasium eller opleves live på Aarhus Universitet

Det er gratis at deltage i forelæsningen. Forelæsningen foregår på dansk.

Målgruppe:

Forelæsningen henvender sig primært til gymnasieelever og lærere i Idræt, Filosofi eller Samfundsfag.