Institut for Biomedicin har inden for få år været fødested for mere end et par håndfulde succesfulde spinouts, der samlet har tiltrukket investeringer for næsten 1 milliard kroner. ”Helt vildt” men ”ikke helt tilfældigt”, lyder det fra institutleder Thomas G. Jensen i dette interview, der er lavet i forbindelse med Erhverv og Innovations magasin om erhvervssamarbejde og innovation.
I har jo haft enorm succes med at skabe spinouts altså virksomheder startet af forskere med udgangspunkt i arbejdet på universitetet. Hvad er hemmeligheden?
Ja, det er jo sådan, at vi kniber os selv i armen. Det er vildt med den succes, der har været, og utroligt, at virksomhederne har trukket næsten 1 milliard kroner hjem i investeringer.
Men det er selvfølgelig ikke helt tilfældigt, og der er selvfølgelig ikke kun én grund. Det er der sjældent …
Først og fremmest er vi heldige med nogle superdygtige forskere, der gerne vil have, at det, de laver, bliver til gavnfor patienterne – som det jo typisk er. De vil gerne være på universitetet, og de vil samtidig gerne have, at det, delaver, kommer til gavn – også på andre måder end tidligere.
Og så ansatte vi for nogle år siden en erhvervsambassadør, Claus E. Olesen, der deler sin tid mellem instituttet og de spinouts, han selv har været med til at starte op.
Hvad er det, han har tilført?
Claus er utroligt god til at spotte projekter, der har kommercielt potentiale, og til at skabe kontakt til investorer. Han har bidraget til at skabe fundamentet for et mindset, hvor ideer bliver til virkelighed, for det er ikke nyt, at folk gerne vil det her. Det nye er, at forskerne er blevet meget bedre til at identificere de relevante projekter og fokusere på dem.
På den måde har det betydet rigtigt meget med en erhvervsambassadør.
Universitets Technology Transfer Office har også vist sig meget professionelle og fleksible i forbindelse med de aftaler, der er indgået.
Kan du komme med et eksempel?
Vi har på instituttet skabt nogle rammer og en kultur, hvor folk kan mødes på kryds og tværs. Og faktisk så kom ideen til en af de store spinouts, NMD Pharma, der har hentet mere end 300 millioner kroner i funding, til en julefrokost, hvor vores erhvervsambassadør var i festudvalget med en af forskerne.
Det omdefinerer lige begrebet ”en vild julefrokost”. Hvad kendetegner den gode idé? Der er selvfølgelig stor forskel på de forskellige spinouts, men er der også nogle fællesnævnere?
Ja. De gode innovationsprojekter bygger på årelang og god forskning. En rigtig vigtig ingrediens i den innovation, vi er lykkedes med, er rigtig god forskning. Helt enkelt.
Vi har tre virksomheder, der hver især har fået mere end 150 millioner kroner i investeringer, og alle tre bygger på årelang og god forskning. Det er dygtige forskere i gode forskningsmiljøer, der er blevet ved og ved.
De fleste nystartede virksomheder drømmer jo nok om beløb i den størrelsesorden, du taler om her. Hvad er det, de forskellige spinouts har gjort så godt her?
Generelt har vi et fint samarbejde med erhvervslivet om både forskningsprojekter og forskningsudvikling, og eksempelvis er Novo Nordisk Fonden involveret i næsten alle vores spinouts, mens eksempelvis Lundbeckfonden har været meget engageret i forskningsprojekter. Der er en stor interesse for samarbejde i disse år.
Kommer I til at gøre mere i de kommende år?
Ja. Vi vil gerne have sat endnu mere turbo på. Jeg drømmer om at få nogle fysiske rammer, hvor universitetsforskere og virksomheder kommer endnu tættere på hinanden i hverdagen. Fysisk nærhed og det at mødes betyder meget, og det ville være fantastisk at kunne skabe et miljø, hvor man mødes på tværs.
Et sidste spørgsmål. Der er vel også en bagside. Når forskere starter egne virksomheder og bruger tid på dem, forsvinder ressourcerne jo fra instituttet, forskningen og undervisningen, og det er vel noget, ja rent ud sagt, bøvl?
Heldigvis er vi en stor organisation, så der er mulighed for, at forskere reducerer ansættelsen i en periode og så er ansat i virksomheden. Og så skal vi jo løse det. Det har vi gjort, men det skal også understreges, at det er hele organisationen, ja hele universitetet, der har æren af, at det er gået så godt. Det er en holdindsats – og jeg mener alle, ikke kun forskere bag virksomhederne – der står bag det her.