Aarhus Universitets segl

Supervision

Supervision

Ved PPU tilbyder vi to forskellige typer af opkvalificering for vores støttepersoner. Den ene type er supervision hos den uddannelsesrådgiver, som man er tilknyttet, og den anden type er workshop. Som støtteperson har du hvert semester 6 lønnede timer til rådighed til opkvalificering. Timerne er opdelt således, at 3 timer er til supervision og 3 timer er til deltagelse i en workshop. Herunder kan du læse mere om supervision og workshop 

At blive klogere på sig selv som støtteperson

Supervision er som udgangspunkt individuel. Nogle gange tilbydes supervision i grupper. Den individuelle supervision bliver afholdt ved egen uddannelsesrådgiver og kan have forskellig udformning alt efter rådgivers vurdering og studiestøtteforløbets indhold. Det kan for eksempel være tre møder af en times varighed, to møder med en skriftlig hjemmeopgave i mellemtiden, eller noget helt tredje. 

Her kan du se eksempler på nogle forskellige supervisionsøvelser, der har til formål at styrke dine refleksioner omkring studiestøtteforløbet og blive klogere på jeres samarbejde og din rolle som støtteperson.  

Supervisionsøvelse samarbejde og udvikling

Supervisionsøvelse om mentorroller

Hvordan kan samtalekort åbne op for vigtige og dybere samtaleemner i supervisionsrummet?

Rådgivnings- og støttecentret har udviklet et sæt samtalekort for at optimere supervision af støttegivere, herunder studiementorer og faglige støttelærere. Vi har bl.a. hentet inspiration fra Rikke Kjelgaards kursus om interventionsmetoden 'Acceptance and Commitment Therapy' (ACT) i grupper. 

Supervisionskortene er velegnede til at: 

  • Starte en spændende og nærende supervisionssamtale mellem supervisor og støttegiver. 
  • Tydeliggøre udfordringer og vigtige aspekter for støttegiveren i relationen og samarbejdet med den studerende. 
  • Reflektere, inspirere og engagere støttegiveren til at skabe retning i samarbejdet. 

Her er eksempler på spørgsmål til støttegiveren i supervisionsrummet:

  • Hvornår er du mest udfordret som mentor? 
  • Hvad gør du for at passe på dig selv i samarbejdet? 
  • Hvad beundrer du mest hos den studerende?  
  • Er der noget du har lyst til at gøre i dit mentorforløb, som du har afholdt dig fra? 
  • Hvad tror du den studerende ville sige, at du har brug for supervision på? 

Du kan finde samtalekortene her

Kortene kan printes og lamineres eller bruges til online supervision ved deling af skærm