Klædt på til erhvervssamarbejde

Der er mulighed for at komme på et kursus i, hvordan man opnår et godt forskningssamarbejde med virksomheder. Flere har allerede prøvet det – og var glade for forløbet.

Postdoc Jan Værum Nørgaard har været på kursus i erhvervssamarbejde og anbefaler andre forskere til at hoppe på vognen. Næste kursus er 13. december. Foto: Janne Hansen

Kunne du tænke dig at blive endnu bedre til at samarbejde med virksomheder om forsøg og forskningsprojekter? Vil du gerne lære, hvordan man kommer godt fra start og ikke taber det hele på gulvet, før samarbejdet er kommet i gang? Så kan du komme på endagskurset ”Klædt på til erhvervssamarbejde”, som tilbydes forskere ved Aarhus Universitet.

Et hold forskere har allerede været på kurset og de var gennemgående meget tilfredse med forløbet. En af dem er postdoc Jan Værum Nørgaard fra Institut for Husdyrvidenskab. Han havde i forvejen erfaring med at samarbejde med danske og udenlandske virksomheder, men tænkte, at han sikkert kunne opsamle nogle fif og viden på kurset.

- Erhvervssamarbejde er en stor del af mit arbejde og bliver det endnu mere. Den ene dag, som jeg brugte på kurset, var en god investering, da jeg har fået gode ideer og tips til, hvordan jeg kan prioritere min indsats. Derved kan jeg spare mange dages arbejde. Jeg har også fået en bedre forståelse for erhvervssamarbejde, siger Jan Værum Nørgaard.

En af de ting, som Jan Værum Nørgaard især hæftede sig ved, var, hvor vigtigt det er, at man lige fra begyndelsen får afstemt sine forventninger til samarbejdet.

- Det er ikke altid let at samarbejde med virksomheder. Man skal vide, hvordan de arbejder og forstå, at de kommer til os med et eller andet bestemt ønske. Tit handler det om penge. Vi lærte, at det er vigtigt at lave en forventningsafstemning allerede på det første møde. Det har jeg selv lært på den hårde måde, men det er helt afgørende, siger Jan Værum Nørgaard.

Ved at lære at prioritere sin indsats kan man hurtigere få frasorteret de projekter, som ikke kan få gang på jorden, frem for at spilde flere dages arbejde på dem. Jan Værum Nørgaard fik også gode ideer til, hvordan man ikke alene opbygger et nyttigt netværk, men også plejer det.

Kurset er arrangeret af DCA – Nationalt Center for Fødevare og Jordbrug. Kursusfacilitatoren kommer fra Implement Consulting Group. Forskere fra alle områder er velkomne.

Læs mere om kurset og tilmelde dig her. Det næste kursus holdes 13. december. Der er stadig ledige pladser. Tilmeldingsfristen er 6. december.