Det rullende Universitet skal den 26.09.2024 undervise gymnasiets 27 klasser (STX, HF, IB).
Denne side giver et overblik over planlægningsforløbet samt opgaver og ansvar i forbindelse med undervisningsdagen. Siden vil løbende blive opdateret.
Gymnasiet vælger studenterundervisere ud fra det tilsendte underviserkatalog (fem faner), der informerer om de studerendes uddannelser, faglige undervisningsemner m.m.
Fra det tilsendte underviserkatalog skal der vælges 27 studenterundervisere (fane 1).
Gymnasiet lægger herefter skemaet (fane 2), så de faglige emner fx matcher klassernes studieretninger. Underviserne skal blive i samme lokale hele dagen. Det er altså eleverne, der skifter lokale i løbet af dagen.
Gymnasiet udfylder max antal elever i lokalerne (fane 3)
Gymnasiet udfylder klassernes studieretninger (fane 4)
Gymnasiet udfylder IT- og kontaktoplysninger (fane 5)
Underviserkataloget
Kataloget indeholder bl.a. en beskrivelse af studenterundervisernes emne, ønsker til remedier i undervisningslokalet, forslag til relevante fagområder etc.
Når gymnasiet har udvalgt de ønskede undervisere, sættes kryds til venstre ud for undervisererne i excel-arket og kataloget sendes retur til DrU. Er det ikke muligt at imødekomme en undervisers angivne ønsker til remedier, informeres DrU herom.
Plakat og infomateriale
Allerede nu kan I downloade plakaten, der kan benyttes til jeres elektroniske infotavler, hjemmeside, Lectio el. lign. (klik på plakaten til højre)
Det rullende Universitet sørger for at afsende selvsamme plakat i A3-form, så den kan hænges op på gymnasiet.
Information til gymnasiets medarbejdere
Download her et informationsbrev til gymnasiets personale, der beskriver, hvad der skal ske på undervisningsdagen. Bemærk, at dokumentet er tænkt som en inspiration og hjælp til jer, så I kan naturligvis frit tilpasse det.
Jo bedre eleverne er forberedt, jo bedre bliver undervisningsdagen
Det er vigtigt, at I som gymnasium forbereder eleverne på dagens indhold og rammer.
Nogle gymnasier vælger at informere eleverne til en fælles morgensamling, mens andre vælger at bruge noget tid i klassen på at forberede eleverne på dagen. Ud over generel oplysning om dagens forløb må også påregnes den faglige forberedelse til dagen.
Inden undervisningsdagen forventer vi, at eleverne har:
Al materiale til forberedelse er samlet på elevernes egen side. Find linket til siden ved at klikke på den orange bjælke herunder og sørg for at distribuere linket til eleverne forud for dagen.
Senest den 12.09.2024 informerer DrU gymnasiet om antallet af personer til spisning og hvis der evt. skal tages særlige hensyn til forplejningen.
Gymnasiet sørger for forplejning hele dagen. Forplejningen dækker:
Studenterunderviserne tager fravær. Gymnasiet sørger for, at der er fraværslister klar, således, at hver studenterunderviser får begge sine fraværslister fra morgenstunden.
Gymnasiet udvælger to elever fra hver klasse, som på undervisningsdagen fungerer som værtselever. Værtselevernes opgaver på undervisningsdagen er at:
I kan benytte dette forslag til et infobrev til værtseleverne om deres opgaver på undervisningsdagen: Brev til værtseleverne
Stinne Faldborg Jørgensen
Tlf: 93 50 82 85
Mail: sfj@au.dk
I er altid velkomne til at spørge koordinatoren til råds, hvis der er det mindste, I er i tvivl om.
Det er aftalt, at Kolding Gymnasium tager kontakt til pressen. På undervisningsdagen vil DrU være behjælpelig med at udpege undervisning med særligt spændende motiver til pressefotos samt finde studenterundervisere, der kan indgå i et interview.
Gymnasiet sørger for, at der minimum er én personalerepræsentant til tilgængelig på undervisningsdagen, som har det fulde ansvar for eleverne. Herunder også det ledelsesmæssige ansvar i tilfælde af uhensigtsmæssig adfærd samt ansvaret i tilfælde af uheld, ulykker og akutte, alvorlige sygdomsanfald.
Den ansvarshavende person på Kolding Gymnasium den 26.09.2024 er Jacob Day