Anette Vandsø

Telefonnummer
Mailadresse

Forskning

Anette Vandsø er lektor på Æstetik og Kultur, leder forskningsprogrammet Environmental Media and Aestehtics sammen m. Jussi Parikka og Henrik Bødker og del af Center for Sound Studies. Hvordan kan vores hverdagslige æstetiske erfaring både afspejle og forandre den kultur, vi er del af? Dette brede spørgsmål undersøger Vandsø i sin forskning, hvor hun især arbejder med lytning og med hvorledes kunsten sætter billeder på vores klimaforandrede verden. Vandsø har publiceret bredt om emner som lydkunst, sonisk medborgerskab, klimakunst, Antropocæn og havekunst og er forfatter til bogen LYD i den folkekære udgivelsesserie Tænkepause.

Pt leder Vandsø forskningsprojektet Skjulte Plantehistorier i samarbejde med Den Hirschsprungske Samling og Ordrupgaard. Her kastes et reaktualiserende blik på 1800-tallets planteskildringer. Med sin forskning i kunstens engagement i miljøspørgsmål var Vandsø tidligere del af teamet bag ARoS' udstillingen The Garden -og hun redigerede bl.a. kataloget m. bidrag fra Latour, W.J.T. Mitchel og T.J. Demos- ligesom hun også lavede katalog til udstillingerne Tomorrow is the Question (2018) og Mythologies (2020).

Vandsøs lydforskning er støttet af FKK's Sapere Aude Eliteforsk-midler til projektet A World in Sound. Pt orienterer hendes lydforskning sig om begrebet sonisk medborgerskab

Uddannelse

Jeg underviser og vejleder i æstetik, kultur, kunst og medier på både BA, KA, ph.d. og post doc niveau. Desuden holder jeg ofte gæsteforelæsninger og foredrag om lyd, lydkunst og sonisk medborgerskab, om klimakunst, antropocæntesen, planter og natur i kunsten.

Jeg har desuden arbejdet 6 år på kunstmuseet ARoS som forsker og samlingsinspektør, og det ligger mig derfor på sinde, at mine studerende får en falighed, som er relevant for kulturens institutioner.

Rådgivning

Jeg holder af at bruge min æstetik og kulturfaglighed i praksis. Jeg har ved flere lejligheder arbejdet med at professionalisere ensembler og foreninger for ny musik, jeg har siddet i Dansk Komponistforenings fordelingspulje. Som leder af Center for Sound Studies har jeg arbejdet for at etablere et center for lyd og lyttekultur sammen med Nationalmuseet og Struer Museum  i Struer Lydby. Jeg har senest været udlånt til kunstmuseet ARoS for at arbejde strategisk med museets forsknings- og samlingsstrategi.

Udvalgte publikationer

Flere
Brug piltasterne på tastaturet for at scrolle