Aarhus Universitets segl

Victoria Sofie Percy-Smith

Titel

Ph.d.-stipendiat

Primær tilknytning

Victoria Sofie Percy-Smith

Kontaktinfo

Mailadresse

Profil

Jeg er på nuværende tidspunkt i gang med mit Ph.d.-projekt med foreløbige titel: ”A material and collaborative ethnographical intervention study of a ‘bildung’ and cultural understanding of historical consciousness in material orientated museum education”. Projekt er et 4+4-phd-program-projekt hvor projektet er opdelt i del A og del B, og på del A er jeg indskrevet både som kandidatstuderende og ph.d.-studerende. Del A afsluttes juni 2024, med opnåelse af kandidatgraden.

Del A har til formål at undersøge hvordan elever (7.-9. klasse) oplever det historisk materielle på kulturhistoriske museer, og hvordan dette kan skabe rum for at støtte elevernes historiebevidsthed. Hvor historiebevidsthed forstås som sammenhængen mellem fortidsfortolkning, nutidsforståelse og fremtidsforventning, eller med andre ord er det forståelsen af, at vi er historieskabte og historieskabende. Dette undersøges fra et elevperspektiv, og bruger særlig kreative materielle metoder for at give plads til elevernes perspektiver.

Del B har til formål at udvikle en måde at undervise på som understøtter både elevernes oplevelse med det historisk materielle og deres historiebevidsthed. Del B bygger derfor på del A’s undersøgelser, som er valgt særligt for at prioriterer elevernes perspektiveringer i den didaktisk pædagogiske udvikling. Dette vil være med til at bidrage til nye vinkler af museumsundervisning. Nye vinkler der i høj grad tager det materielle og elevernes perspektiver alvorligt.

Projektet er også et kollaborativt forskningsprojekt, som forstås som et tæt praksisforandrende forskningssamarbejde. Det kollaborative samarbejde med Arbejdermuseet, Københavns museum, Nationalmuseet, Rosenborg Slot og Skoletjenesten. Projektet tager først udgangspunkt i Rosenborg Slot, og gennem samarbejdet agere de andre museer som ”kritiske venner”. Dette skal være med til at sikrer et praksisnært perspektiv på forskningen, samt sikre at den ønskede udviklede museumsundervisning ikke kun kan implementeres på ét museum men generaliseres til andre kulturhistoriske museer. Det er en forskningsmæssig tilgang der anerkender viden fra praksis som en del af de videnskabelige akademiske indsigter.  

Teoretisk er projektet inspireret af en række forskningstraditioner inden for museologi, pædagogik og inden for den materielle vending. Igennem hele projektet er det også et formål at bidrage til den teoretiske forståelse af materiel orienteret historiebevidsthed som et pædagogisk anvendeligt begreb der skal kunne understøtte refleksioner om relationen til ens egen kultur på tværs af tid og rum.

Udvalgte aktiviteter

Flere
Brug piltasterne på tastaturet for at scrolle