Jeg har lige afsluttet forskningsprojektet A Nameless Science: Art, Expertise, and Infrastructure, finansieret af Novo Nordisk Fonden. Her undersøgte jeg, hvordan en række kunstnere de seneste årtier har genforhandlet deres kritiske kompetencer og ”literacy” i mødet med vidensinstitutioner som laboratoriet, retssalen, universitetet og hospitalet ,og hvordan sådanne genforhandlinger er udtryk for en mere generel insitutionel og epistemologisk krise i senkapitalismens iliberale samfund. Udover en række artikler (der allerede er udgivet eller under udgivelse), er jeg ved at skrive på en bog, der sammenfatter dette arbejde.
Jeg arbejder samtidig på at færdiggøre et bogmanuskript (baseret på min ph.d.-afhandling) om det aktuelle fænomen ’kunstnerisk forsknings’ rødder i de historiske avantgardebevægelser. Det bliver jeg forhåbenligt færdigt med primo 2025.
Jeg har derudover skrevet et længere efterskrift til den nye danske oversættelse af Theodor W. Adornos Æstetisk teori, som er udkommet inovember 2024.
Sammen med Maja Bak Herrie har jeg redigeret jeg et questionnaire for Nordic Journal of Aesthetics med titlen ”Aesthetics in the Age of Unreason”, der udkommer I august 2024. I fællesskab med Dominique Routhier og Louis Hartnoll er jeg ved at forberede et nyt særnummer, der udkommer i efteråret 2025.
Arbejdet med en større antikapitalistisk håndbog, jeg har redigeret sammen med Kristoffer Balslev Willert, har efterhånden nået sin afslutning. Den udkommer på Antipyrine ultimo 2024/primo 2025.
Sidst men ikke mindst har jeg pr. 1. November påbegyndt et nyt forskningsprojekt i samarbejde med Museum Jorn støttet af Ny Carlsbergfondet. Det har titlen ”Hvem tilhører kunsten? Om det kollektive, det fælles og det folkelige hos Jorn og hans kontekst”.