UV-lys fra et desinficeringsanlæg var skyld i øjensmerter hos studerende

Politiet vurderer, at det var et tændt desinficeringsanlæg med UV-stråler i Samfundsfaglig Kantine, som er årsag til, at 23 studerende henvendte sig til vagtlæge natten til i dag. Nu går der et arbejde i gang med at undersøge, hvordan UV-lyset kunne være tændt, mens der var personer i kantinen, siger universitetsdirektør Kristian Thorn.

Politiet ophævede tirsdag eftermiddag afspærringerne i Universitetsparken efter Søauditorierne og Samfundsfaglig Kantine blev evakueret tidligere på dagen.

Politiets foreløbige undersøgelser peger på, at det var et tændt desinficeringsanlæg med UV-stråler i kantinen, som var skyld i, at 23 studerende måtte søge lægehjælp, efter de fik symptomer med røde, kløende og smertende øjne, også kaldt svejseøjne.

Samfundsfaglig Kantine fik under coronaperioden installeret et anlæg, som kunne rense rummet for virus med UV-lys. På grund af en teknisk fejl var anlægget tændt mandag, hvor der var adgang til kantinen.

Kristian Thorn beklager, at studerende blev udsat for UV-lyset og fik kraftigt ubehag med svie i øjnene:

”Jeg er meget ked af, at studerende er blevet udsat for dette. Det skal være trygt at opholde sig i universitetets lokaler, og det er dybt beklageligt, at de studerende har skullet gå det igennem”, siger Kristian Thorn.

Det vil nu blive undersøgt, hvad der er årsag til, at anlægget var tændt uretmæssigt. Det burde ikke kunne ske, når der er personer i lokalet.

”Der er en del ubesvarede spørgsmål, som vi skal afklaring på. Det er en meget alvorlig hændelse”, siger Kristian Thorn.

De tidligste efterretninger fra Østjyllands Politi var, at der kunne være tale om kemisk eller biologisk udslip. Det har vist sig ikke at være tilfældet og politiet har derfor stoppet undersøgelserne i parken.

Ledende overlæge Niels-Christian Emmertsen fra Præhospitalet i Region Midtjylland fortalte på et pressemøde, at de studerende har fået såkaldte svejseøjne, som er ubehageligt, men ikke alvorligt. Symptomerne vil aftage efter 1-2 døgn, og det giver ikke permanente skader. Hvis der er studerende, som fortsat har problemer, skal de kontakte egen læge eller vagtlæge.

Kristian Thorn vil gerne takke beredskabet for indsatsen i Universitetsparken.

”Politiet og andre myndigheder rykkede talstærkt ud, og det var tydeligt, at politiet ikke tog chancer. Det er meget prisværdigt, og vi er taknemmelig for handlekraften og samarbejdet”, siger Kristian Thorn.

Han sender også en hilsen til medarbejdere og studerende, som blev forstyrret af virakken i parken.

”Vi har måtte aflyse aktiviteter og undervisning i de berørte bygninger, som gav en del forvirring fra morgenstund. Mange medarbejdere har været involveret i aflysninger og omrokeringer, og en række studerende fik aflyst undervisning. Det beklager jeg, men det var udtryk for situationens alvor”.