Bevilling fra PFA Pension sikrer bogudgivelse om de danske ministerier

Et historikerteam fra Aarhus Universitet har modtaget en bevilling fra PFA til at udgive 5. bind i serien De Danske Ministerier om den danske parlamentarismes historie. Modtager af den færdige bogudgivelse er Folketingets præsidium

Værket med de første fire bind er en klassiker for alle, der interesserer sig for parlamentarisk historie og dækker i dag perioden frem til 1972.

”Da Schlüter-regeringen gik af i 1993, havde partierne Konservative og Venstre været regeringsbærende i mere end ti år, og regeringsafgangen i 1993 var spektakulær, da det skete som følge af Tamil-sagen. Den begivenhed og betydning for dansk folkestyre vil vi naturligvis belyse,” fortæller professor Thorsten Borring Olesen, der sammen med lektor Karen Gram-Skjoldager og lektor Niels Wium Olesen ligeledes fra Historie ved Aarhus Universitet skal fuldende det femte bind i serien om de danske ministerier.

Det femte bind er en fortsættelse af de fire tidligere bind med udgangspunkt i de enkelte ministeriers embedsperioder og samspillet mellem regering og folkestyre, herunder de parlamentariske aspekter ved lovgivningsarbejdet i de enkelte regeringsperioder. Derudover vil værket indeholde en biografi af alle ministre i perioden fra 1972-1993.

”Vi kan ikke kigge længere frem end til 1993, fordi 20-års reglen ikke giver adgang til arkiverne. Derfor holder vi os til perioden 1972-1993. Bind fem vil behandle væsentlige aspekter af den første oliekrise i 1973 under Anker Jørgensen. På det internationale felt afdækkes EF-medlemsskabet og dets betydning for dansk regeringsførelse og parlamentarisme. Endelig vil bindet også i den sene fase sætte fokus på de forandringer, der skete med orienteringen af dansk udenrigspolitik som konsekvens af Berlin- Murens fald i 1989 bl.a. eksemplificeret ved dansk udenrigspolitik i forbindelse med Golf-krigen og uafhængighedsbestræbelserne i Baltikum,” fortæller professor Thorsten Borring Olesen.

Fakta
Udgivelsen, De Danske Ministerier, blev oprindelig iværksat som led i fejringen af Pensionsforsikringsanstaltens 50-års-jubilæum (i dag kendt som PFA Pension), mens bind 4 udkom i forbindelse med 75-års-jubilæet i 1992. PFA Pension kan i 2017 fejre 100-års-jubilæum samtidig med at bind fem i serien foreligger.

Professor Thorsten Borring Olesen
Aarhus Universitet, Institut for Kultur og Samfund – Historie