Trine Bilde

Telefonnummer
Mailadresse

Profil

Jeg forsker i evolutionsøkologi og genetik og interesserer mig for  gruppeliv, samarbejde og parringssystemer, genomiske konsekvenser af socialitet og indavlede parringssystemer, genetiske og ikke-genetiske processer involveret i tilpasning. Jeg er professor ved og centerleder af Center for Ecological Genetics (EcoGenetics) på Institut for Biologi. Her undersøger vi forholdet mellem genetisk diversitet og funktionelle reaktioner. Vi sigter mod at forudsige insekters fremtidige udbredelse og ydeevne og opretholdelse af populationens genetiske mangfoldighed og vil give værktøjer til at udvikle effektive forvaltningspraksisser i lyset af de igangværende globale forandringer.

Forskning

Lederen af projektet "The missing link:unraveling the role of genetic variation of beneficial arthropods in agro-ecosystems", bevilget af Novo Nordisk Fonden som en del af deres 'Challenge Programme 2020'.

Dette 6-årige internationale forskningsprojekt undersøger de populationsgenetiske konsekvenser af de dramatiske fald, der er observeret i insektdiversitet og -mængde, og de potentielle konsekvenser for deres evne til at udføre økosystemtjenester såsom bestøvning og naturlig skadedyrsbekæmpelse.

Udvalgte publikationer

Flere
Brug piltasterne på tastaturet for at scrolle